Fasta är väl skadligt?

Eller så är det att äta mat konstant som är skadligt. 

Vi är det vi äter. I dag med den västerländska kosten är det inte lätt att navigera. Vi äter mer kolhydrater, mer gluten och mer processad mat än tidigare. Jordarna är inte lika näringsrika som tidigare. Vi äter mer energirik kost idag, men tyvärr är den tom på näringsämnen. Det gör att vi har tendens att vilja äta oftare. Och det är då grunden till eventuella metabola problem läggs.

Eftersom vi är vana att vi ska äta fem gånger per dag, så låter det kanske chockerande att inte äta alls.
Faktum är att våra kroppar växlar mellan energilagring och energiförbränning. Efter varje gång du äter något, arbetar kroppen med att processa det du precis stoppat i dig, energilagring. Efter ett par timmar växlar kroppen över till energiförbrukning. Men om det då är dags för "mellis", för att blodsockret är lågt, då hinner inte kroppen förbränna något. Då fortsätter energilagringen. 

Det finns olika former av fasta. Alla ska inte fasta, det passar inte alla heller. Har du tidigare haft ätstörningar bör du inte fasta, gravida och ammande rekommenderas heller inte att fasta.  Men det är högst individuellt, som med allting annat.

En bra början är att inte äta frukost. Då får du automatiskt en längre fasta, från middagen kvällen innan, över natten och förhoppningsvis fram till lunch. Det kallas 16:8. Du äter under ett fönster på åtta timmar och är fastande dygnets 16 timmar.
Andra former är 5:2, OMAD (eat one meal a day), 3:4 ( äta varannan dag, fasta varannan dag).

Några fördelar med fasta

Jämnare blodsocker
Ökad insulinkänslighet
Förbättrade metabola markörer
Läkande för mage- och tarm
Minskade IG1-F hormoner ( cancerförebyggande)
Sänker blodtrycket
Viktminskning

You are whatpng


bloggens kommentarsfält drivs av Disqus